ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

Στα πλαίσια του μαθήματος «Εργαστήριο Δεξιοτήτων» οι μαθητές των Γ1 και Γτμημάτων πραγματοποίησαν κατά το διάστημα 29/3/2022 μέχρι τη λήξη των μθημάτων το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Παραδοσιακά επαγγέλματα» που εντάσσεται στον θεματικό κύκλο «Δημιουργώ και Καινοτομώ» και με επιμέρους θεματική «Γνωριμία με τα επαγγέλματα» που ορίζεται από το υπουργείο για τη Γ’ τάξη.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τα παραδοσιακά επαγγέλματα, να κατανοήσουν την άρρηκτη σχέση μεταξύ του επαγγέλματος και των αναγκών της εκάστοτε εποχής και να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη διατήρησης στη μνήμη των επαγγελμάτων αυτών σαν ένα κομμάτι της εθνικής μας κληρονομιάς.

Βασικοί στόχοι αυτού του προγράμματος είναι οι μαθητές να :

  • Γνωρίσουν τα παραδοσιακά επαγγέλματα
  •  Κατανοήσουν το περιεχόμενο των παραδοσιακών επαγγελμάτων
  •  Περιγράφουν και να εξηγούν το αντικείμενο ενασχόλησης κάθε επαγγέλματος, να μεταδίδουν γραπτώς και προφορικώς τις γνώσεις τους τόσο στην ομάδα τους, όσο και σε όποιον άλλον ενδιαφέρεται να μάθει

 Συσχετίσουν παλαιότερα επαγγέλματα με επαγγέλματα της εποχής μας

  • Συγκρίνουν τους παλαιότερους με τους σύγχρονους τρόπους παραγωγής, κυρίως αν ένα παραδοσιακό επάγγελμα εξακολουθεί να υφίσταται
  •  Συνεργάζονται ανταλλάσσοντας τις ιδέες και τις πληροφορίες τους
  • Και τέλος να οργανώνουν το υλικό που συλλέγουν και να είναι ικανοί να αξιολογούν την πορεία των εργασιών τους, αλλά και το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους.

Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την πραγματοποίηση αυτής της εργασίας είναι κυρίως η ομαδοσυνεργατική και σε ορισμένες περιπτώσεις η συνέντευξη, μέσα από αφηγήσεις συγγενών, γνωστών και φίλων για ορισμένα παραδοσιακά επαγγέλματα. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε συγκεκριμένες δραστηριότητες-αρμοδιότητες, ενώ προς το τέλος συνεργάστηκαν όλοι οι μαθητές μαζί προκειμένου να ταξινομήσουν και να αξιοποιήσουν το υλικό τους.

Ας γνωρίσουμε λοιπόν τα παραδοσιακά επαγγέλματα που χάνονται στο χρόνο:

  • ΑΓΡΟΦΥΛΑΚΑΣ – ΔΡΑΓΑΤΗΣ
  •  ΑΓΩΓΙΑΤΗΣ – ΚΥΡΑΤΖΗΣ ή ΚΕΡΑΤΖΗΣ
  •  ΑΚΟΝΙΣΤΗΣ
  • ΑΜΑΞΑΣ
  •  ΑΡΚΟΥΔΙΑΡΗΣ
  • ΑΣΒΕΣΤΟΠΟΙΟΣ
  •  ΑΧΘΟΦΟΡΟΣ – ΧΑΜΑΛΗΣ
  •  ΒΑΡΕΛΑΣ
  •  ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
  •  ΒΥΡΣΟΔΕΨΗΣ – ΤΑΜΠΑΚΟΣ
  • ΓΑΛΑΤΑΣ
  •  ΓΑΝΩΤΗΣ ή ΓΑΝΩΜΑΤΗΣ – ΚΑΛΑΪΤΖΗΣ 
  •  ΓΟΥΝΑΡΑΣ
  • ΓΥΡΟΛΟΓΟΣ – ΠΡΑΜΑΤΕΥΤΗΣ
  •  ΔΑΔΑΣ
  • ΔΑΣΟΦΥΛΑΚΑΣ
  • ΕΙΣΠΡΑΚΤΟΡΑΣ ΕΙΣΗΤΗΡΙΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
  •  ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΠΩΛΗΣ
  •  ΖΕΥΓΑΣ ή ΖΕΥΓΟΛΑΤΗΣ ή ΖΕΥΚΑΛΑΤΗΣ
  •  ΚΑΖΑΝΤΖΗΣ – ΧΑΛΚΟΥΡΓΟΣ
  • ΚΑΪΤΑΤΖΗΣ ή ΓΚΑΪΤΑΤΖΗΣ
  •  ΚΑΛΑΘΑΣ – ΚΑΛΑΘΟΠΟΙΟΣ
  • ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΟΠΑΙΚΤΗΣ
  •  ΚΑΡΒΟΥΝΙΑΡΗΣ
  •  ΚΑΡΕΚΛΑΣ
  •  ΚΑΡΟΤΣΕΡΗΣ – ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ
  • ΚΑΣΤΑΝΑΣ
  •  ΚΑΦΕΠΑΝΤΟΠΩΛΗΣ
  •  ΚΕΡΑΜΟΠΟΙΟΣ – ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΗΣ
  •  ΚΗΡΟΠΛΑΣΤΗΣ
  •  ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ
  •  ΚΟΦΙΝΑΣ
  • ΚΡΕΟΠΩΛΗΣ – ΜΑΚΕΛΑΡΗΣ
  • ΛΑΤΕΡΝΑΤΖΗΣ
  • ΛΟΥΣΤΡΟΣ
  •  ΜΑΝΑΒΗΣ (ΠΛΑΝΟΔΙΟΣ)
  •  ΜΟΔΙΣΤΡΑ
  •  ΜΠΑΡΜΠΕΡΗΣ
  •  ΜΥΛΩΝΑΣ
  • ΝΕΡΟΥΛΑΣ – ΝΕΡΟΚΟΠΟΣ – ΥΔΡΟΝΟΜΕΑΣ
  • ΝΤΕΝΕΚΕΤΖΗΣ ή ΤΕΝΕΚΕΤΖΗΣ
  •  ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΗΣ – ΤΑΛΙΑΔΟΡΟΣ
  •  ΞΥΛΟΚΟΠΟΙ – ΠΡΙΟΝΙΤΖΗΔΕΣ
  •  ΟΡΓΑΝΟΠΑΙΚΤΗΣ
  • ΠΑΓΟΠΩΛΗΣ
  •  ΠΑΓΩΤΑΤΖΗΣ
  •  ΠΑΛΙΑΤΖΗΣ
  •   ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ – ΑΛΜΠΑΝΤΗΣ – ΚΑΛΙΓΩΤΗΣ 
  •  ΡΑΦΤΗΣ
  •  ΣΑΓΜΑΤΟΠΟΙΟΣ – ΣΑΜΑΡΟΠΟΙΟΣ
  •  ΣΑΛΕΠΙΤΖΗΣ
  •  ΣΑΠΟΥΝΟΠΟΙΟΣ
  • ΣΙΔΕΡΑΣ – ΣΙΔΗΡΟΥΡΓΟΣ
  • ΣΦΟΥΓΓΑΡΑΣ
  •  ΤΕΛΑΛΗΣ ή ΝΤΕΛΑΛΗΣ
  •  ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
  • ΤΣΑΡΟΥΧΟΠΟΙΟΣ
  •  ΥΛΟΤΟΜΟΣ
  • ΥΠΑΙΘΡΙΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ
  •  ΥΦΑΝΤΡΑ
  •  ΦΑΝΟΚΟΡΟΣ ή ΠΑΣΒΑΝΤΗΣ
  •  ΦΑΡΟΦΥΛΑΚΑΣ
  •  ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ
  •  ΧΑΛΚΩΜΑΤΑΣ
  •  ΧΤΙΣΤΗΣ
  •  ΨΑΡΑΣ (ΠΛΑΝΟΔΙΟΣ)

Επισκέψεις και συνεργασίες με άλλους φορείς που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος

      Κλιμάκιο της πυροσβεστικής υπηρεσίας του νομού μας επισκέφτηκε το σχολείο μας. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ακούσουν χρήσιμες συμβουλές σχετικά με το πώς πρέπει να αντιδρούμε και να προστατευόμαστε σε περιπτώσεις, σεισμού, πυρκαγιάς ή τσιμπήματος από έντομα ή φίδια. Τέλος, είδαν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν οι πυροσβέστες και το πυροσβεστικό όχημα. Παράλληλα στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές τους έκαναν διάφορες ερωτήσεις για την επικινδυνότητα του επαγγέλματος.

        Τα παιδιά έχοντας ως εργαλεία όλα τα παραπάνω ,συγκέντρωσαν πληροφορίες και φωτογραφίες για τα παραδοσιακά επαγγέλματα που χάθηκαν στο χρόνο.Στη συνέχεια τα παρουσίασαν σε όλους τους συμμαθητές τους.

Τέλος δόθηκε ερωτηματολόγιο τελικής αξιολόγησης από τον ίδιο τον μαθητή.

Το πρόγραμμα εκπονήθηκε από τις δασκάλες των  τμημάτων Σταματάκη Κυριακή (Γ1) και Παπανδρέου Δήμητρα (Γ2) καθώς και τις εκπαιδευτικούς Σαλαμούρα Θεοδώρα (Γ1) και Βαλκανιώτη Σοφία (Γ2).